De Zemi-Djahn

In de vorige post lazen jullie hoe het er hier een beetje uitziet, maar het plaatje is zeker niet compleet zonder dat ik jullie op de hoogte breng van een geweldig Beninees cultuurverschijnsel: de Zemi-Djahn.

De Zemi-Djahn, ook wel taxi-moto genoemd, is hét vervoersmiddel van Benin. Het is een soort schakelbrommer, maar alles wat gelijkenis vertoont gaat ervoor door. Het is een flexibel en veelzijdig apparaat, verreweg de snelste manier om je door de grote stad te verplaatsen en behalve dat ze altijd en overal beschikbaar zijn, zijn ze ook nog eens spotgoedkoop – mits je goed onderhandelt. Omdat het voertuig erg klein en smal is, kan het gemakkelijk door het andere verkeer manoeuvreren. Elk gaatje telt en wordt benut, óók de meter tussenruimte tussen inhalende vrachtwagens is een acceptabele doorgang. Inhalen doe je met de Zemi-Djahn op elke mogelijke manier: links, rechts, onder en boven indien mogelijk, het maakt allemaal niet uit. Oncomfortabele en warme helmen en andere bescherming zijn al net zo’n waardeloze decoratie als de verkeerslichten – maar hé… wie heeft er remmen nodig als je ook een claxon hebt?

Dit wondermiddel beperkt zich trouwens niet slechts tot personenvervoer (max. 6 personen per djahn, red.) maar is ook uitermate geschikt voor het vervoer van koelkasten, bouwmaterialen en de reisbagage van 12-kopige gezinnen.

Voor de familieleden onder jullie, of alle anderen die zich zorgen maken, ik vertel jullie bij deze dat het onnodig is. De veiligheid op de straat wordt namelijk gewaarborgd door een hechte ‘code des chauffeurs’. Ik weet niet precies wat deze inhoudt maar ik heb de volgende regels al kunnen onderscheiden:

Rijd zo hard als de situatie toelaat
Toeter bij rood licht
Toeter bij groen licht
Toeter als je niet van richting gaat veranderen
Toeter als je wel van richting gaat veranderen
Toeter bij twijfel

Ik moet zeggen dat ik me eigenlijk nog niet echt onveilig heb gevoeld op de Djahn, hoewel ik me wel eens verbaas over het stuntwerk dat hier dagelijks in het verkeer verricht wordt. Erg, erg amusant.
Een betere manier om de stad te ervaren is er ook niet: je ziet, ruikt, voelt en hoort van alles terwijl er een aangenaam warm, maar erg vervuild, windje door je haren waait. Leuk!

Reacties

Reacties

Anne-Marie

Geniet van de stad, de mensen en de cultuur.
Ik geniet van de manier van schrijven. Ik kan me levendig voorstellen hoe het er aan toe gaat.

Gionne

Superleuk Ralf, om op deze manier een stukje met je mee te kunnen reizen! Blijf ons op de hoogte houden en geniet van alles om je heen!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active